Hi ha contes molt especials que expliquen tot un món de
veritats, que ens ajuden a il·lustrar als nostres fills els grans valors
universals sense necessitat de recórrer a grans sermons. Perquè l’amistat, la
generositat, el poder de les coses senzilles per assolir la felicitat o per a
canviar el món, l’esforç, la capacitat de comprendre els demés per molt
diferents que siguin de nosaltres... tot això, no s’ensenya amb un simple i grandiloqüent
sermó, ni amb una ponència feta per uns teòrics experts en la matèria que som
nosaltres, els pares, –res més allunyat de la realitat–, sinó que el veritable
secret per a fer entendre a aquelles personetes de baixa estatura que tenim a
casa nostra coses tan bàsiques com un valor, no és res més que buscar un
exemple, una història senzilla, uns personatges que trobin propers i que les
paraules i la pròpia manera de fer, parlin per si mateixos.
Al llarg de la primera infància dels meus fills –ara es
podria dir que ja estan en la segona infància i també en el llindar de l’adolescència,
una altra guerra, per cert–, m’han acompanyat uns còmplices meravellosos. Parlo
per exemple d’un ratolí, d’un gat, un esquirol i un aneguet, d’un home de pa de
gingebre, d’un ós petit, d’una àvia i, finalment, d’una nena i el seu germà.
Començant pel meu favorit, haig de parlat del conte d’en “Frederick”,
de Leo Lionni. Difícilment hi ha un conte que expressi millor als nens el poder
que contenen les paraules fetes poesia, la importància que els hem de donar i
no menysprear-les pas per no ser quelcom material. La història tracta d’un
ratolí el nom del qual dóna títol al llibre i explica com, mentre la resta de
la seva família, –uns ratolins molt xerraires–, es dediquen a la important
tasca de recollir menjar i palla per a poder passar el fred de l’hivern, en
Frederick sembla perdre el temps sense fer res. Seran moltes les queixes perquè
en Frederick no aporta res de res a l’amagatall on viuran. Però quan al llarg
de l’hivern els ratolins esgoten les provisions, el fred de les pedres els fa
tremolar, la manca de llum els deixa sense ganes de xerrar, aleshores demanen a
en Frederick per les seves, de provisions. Aquestes, lluny de ser materials, venen
simplement en forma de paraules: a través d’una descripció digna d’un poeta, en
Frederick els retorna l’escalfor dels raigs del sol, els colors de les flors de
primavera, els somnis i les il·lusions dels vells temps i dels que vindran.
Altres contes són, per exemple, “Sopa de carbassa” de Helen
Cooper, on tres animalets que comparteixen una cabanya al bosc ens demostren la
importància de l’amistat a través d’una sopa que cuinen i comparteixen cada dia
de les seves vides; o “L’home de pa de gingebre”, un conte popular del segle
XIX que relata les peripècies d’una galeta amb forma d’home que serà devorada
per una guineu després de creure’s tan llest que l’arrogància el fa perdre; o el
conte “No, no i no!”, de Mireille d’Allancé on un petit ós anomenat Octavi li
agafa afició a la paraula “no” –li sona a algú, aquesta etapa infantil?–; o el “Corre,
Maria, afanya’t” de N.M. Bodecker, un conte que explica el cas d’una àvia que es
passa la vida fent totes les feines mentre el seu marit jeu tranquil –una
història a explicar-los de ben petits, perquè entenguin com no ha de ser mai un
home!–; o "L'estrella de la Laura" o “El viatge de la Laura a les estrelles” de Klaus Baumgart, on una
nena assegura al seu germà que cadascú de nosaltres té, allà dalt al cel, la
seva pròpia estrella especial.
Tot plegat, contes i més
contes, –per no parlar de personatges com en Teo, revistes com el Cavall Fort,
el Tatano o el Tiro Liro, que configurarien un altre article en si mateix–, que
esdevenen els nostres còmplices per, a través de les paraules, explicar als
nostres fills allò que cal saber per ser, per saber, per compartir, per viure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada