Entre
les moltes coses que una vegada em vaig plantejar ser, –suposo que l’ofici d’escriure
et fa pensar que pots inventar-te la vida un munt de vegades–, hi ha la de
dedicar-me a la museografia o, en altres paraules, l’art d’explicar les obres
amb les quals compta un museu. És per això que quan visito una exposició o la
col·lecció permanent d’un museu m’imagino si jo hauria fet la mateixa
disposició de les obres, si jo hauria explicat el fil conductor que les uneix d’una
manera semblant o si ho hauria capgirat tot del revés. Perquè la manera com
passegem a través de les sales que contenen una col·lecció d’obres d’art, un
recull meditat, estudiat, interpretat d’un moment de la història de l’art o d’un
artista en particular o d’un moviment concret, és la manera en què entendrem
aquella col·lecció. Cada exposició és una proposta d’un viatge a alguna part
que, en el primer instant, no coneixem i de vegades, només de vegades, pot
esdevenir el punt de partida a un descobriment, a alguna cosa que et sacseja
per dintre i de la qual en vols saber més.
Dit
això, m’agradaria recomanar un matí al Museu Nacional d’Art de Catalunya i, en
aquesta ocasió, una passejada per la seva primera planta on, des del mes de setembre,
es pot descobrir o re-descobrir un patrimoni que deixa bocabadat. Parlo d’una
col·lecció d’obres d’art que daten des de mitjan del segle XIX fins als anys 50
del segle XX i que suposen un viatge al principi de la modernitat. Un patrimoni
que s’ha anat fent des que el 1888 Barcelona es va posar en el punt de mira
internacional a través de la seva Exposició Universal i que ara llueix com un
vestit nou en les sales del primer pis del Palau Nacional –construït, per cert,
quan la ciutat va repetir experiència internacional en l’Exposició de l’any 29.
La
col·lecció d’art dels segles XIX i XX exposada al Museu Nacional se’ns presenta
amb tan bon ofici que qualsevol pot fer-se una idea molt concreta de com funcionaven
els homes i les dones de fa més de cent anys. No és un recorregut cronològic o
classificat per artistes, a la manera convencional, sinó que representa un
viatge al naixement de l’artista modern. Perquè parlem d’una època apassionant
que compren una fi de segle –amb tota la càrrega psicològica que això comporta–
i un principi de nova centúria que, com al llarg de tota la història, ve
acompanyada d’una voluntat de trencar amb tot l’anterior.
Un recorregut,
des de les primeres sales, per l’espai de més rellevància, el taller de l’artista,
i una mirada atenta a la figura mateixa del creador. Eren iguals els pintors d’altres
segles que els que van viure i crear durant aquests anys? En absolut. Si l’Església
i l’aristocràcia havien estat els grans impulsors de l’art fins aleshores, a
mitjan del XIX tot això canvia amb l’arribada d’un nou client: el burgès. Avançant
per les sales del Museu Nacional ens adonem de qui eren, què volien i què
rebutjaven en l’art, quin paper jugava l’artista i com es mostrava aquest a
ulls del món. Ho farem a través de retrats, d’autorretrats, de paisatges, d’escenes
quotidianes, de figures de tota mena pintades o esculpides pels grans com
Casas, Rusiñol, Mir, Vayreda, Fortuny, Picasso, Gargallo, González, Nonell...
però també de la mà de les altres arts que tan es popularitzen durant el nou
segle, com el gravat, la fotografia, el cartellisme, el primer cinema i els
mobles, els vitralls, la revista il·lustrada.
La ballarina, Pablo Gargallo 1929 |
Moltes gràcies, Taniuska, per la teva crònica i l'aportació personal (i positiva;)
ResponEliminaLa bona rebuda dels visitants ens està deixant aclaparats! sabent, però, que encara tenim coses a polir. Esperem que trobeu motius per tornar-hi!