Diu el refrany: “Roda el món i torna al Born”, i no s’equivoca
pas perquè almenys el català és un ésser tan viatger com enyoradís. Quan vaig
escriure “Els anys robats” vaig tenir l’ocasió de conèixer molts homes i dones
que van viure –o millor dit, van patir– l’exili. Alguns a França, d’altres a l’altra
banda de l’Atlàntic, en països com Mèxic, Argentina, Xile, Bolívia, Veneçuela...
En aquelles terres més properes o més llunyanes l’exiliat vivia sempre amb la
maleta a mig fer, a punt per tornar a casa si es donava la circumstància. Així
m’ho van transmetre molts i moltes.
Sembla que els temps actuals ens han fet
la mala passada de fer patir un nou exili a les noves generacions. Qui no té un fill
que ja pensa en el seu futur a l’estranger? O fins i tot ja hi és des de fa uns
anys? O qui no ha deixat enrere a bons amics que treballen fora perquè aquí no
se’n sortien prou bé? I quants es pregunten, des de fora: quan temps m’hi
estaré? Quan haurà de passar perquè al meu país hi tingui un futur tant o més
bo que al lloc on em trobo i, per fi, pugui retornar a casa meva?
Perquè “casa meva” són els meus, la meva llengua, el meu
barri, la meva gent, el meu passat, la meva infància, el meu jo. Perquè sense
casa meva jo no sóc res, no tinc ni rostre ni nom. És cert que alguns acaben
construint casa seva a fora, on hi funden la seva família i hi acaben
configurant el seu nou passat; però també és cert que sovint es retorna als
orígens, fins i tot aquells que han passat més d’una generació en un altra
terra. El català és així, per naturalesa: viatger i, alhora, enyoradís.
I, sigui al propi país o bé a fora, en qualsevol lloc on
vivim part de la nostra existència hi procurem crear una llar, un espai íntim i
personal que parla de nosaltres mateixos i de com concebem la nostra passada
pel món. Al llarg de la història hi ha hagut pintors, poetes, músics, filòsofs,
metges, científics, i tota mena de personatges que coneixem que han viscut aquí
i allà i que, gràcies a les llars que han construït i que algú s’ha encarregat
de mantenir intactes, tal i com les van deixar, ens descobreixen una part del seu
tarannà com a persones, més enllà del que podem saber d’elles a través de llibres
o de les seves obres. No hi ha cosa que m’agradi més que visitar algunes cases –
museu quan viatjo pel món, i mirar d’imaginar-me com vivien i com sentien
determinats personatges que fins llavors, em semblava conèixer. De vegades són
detalls aparentment insignificants, com una butaca davant d’una finestra des d’on
s’observa un determinat paisatge, o una taula d’escriptori amb els seus
objectes més quotidians, o un gust determinat per les porcellanes, o per col·leccionar
pipes, o senzillament un moble, un quadre, un paper de paret o una làmpada el
que m’ajuda a apropar-me de veritat a aquell ésser que, si bé no vaig conèixer,
casa seva ens ha unit una mica més.
Penso en alguns exemples, com la casa del compositor Eduard Grieg a Bergen –una de les meves favorites–, en un entorn privilegiat enmig d’un bosc on, si pares bé l’orella, gairebé pots escoltar les notes de les seves magnífiques composicions musicals; o en la casa on va viure uns anys Charles Dickens, en un barri força cèntric de Londres, on s’hi conserva un pupitre, una habitació, uns papers que ens il·lustren sobre com era un dia qualsevol en la vida del conegut escriptor; o la casa on va viure Karen von Blixen –o Isak Dinesen, literàriament parlant– durant tants anys, a Kènia, i on va experimentar tot allò que després reflexaria a “Memòries d’Àfrica” i en alguns contes; i si mirem més a prop nostre, penso també en la casa on va morir Verdaguer, en plena natura a Vallvidrera, la qual té una galeria que ja parla per si sola sobre els moments que hi devia viure; o la casa on trenquen les onades del Mediterrani, a Sitges, un Cau Ferrat on Santiago Rusiñol organitzava tertúlies i festes i tota mena d’experiències modernistes envoltant-se de l’art i la cultura del seu moment. Cases arreu del món, on hi trobem petites pàtries que ens ajuden a conèixer millor les persones que hi van viure. De la mateixa manera que quan deixem entrar algú a casa nostra, i mentre passeja la mirada curiosa per les nostres coses –els llibres que hi tenim, les fotografies que hi hem penjat, els recons que hi hem format–, despullem part de la nostra ànima al visitant.
Penso en alguns exemples, com la casa del compositor Eduard Grieg a Bergen –una de les meves favorites–, en un entorn privilegiat enmig d’un bosc on, si pares bé l’orella, gairebé pots escoltar les notes de les seves magnífiques composicions musicals; o en la casa on va viure uns anys Charles Dickens, en un barri força cèntric de Londres, on s’hi conserva un pupitre, una habitació, uns papers que ens il·lustren sobre com era un dia qualsevol en la vida del conegut escriptor; o la casa on va viure Karen von Blixen –o Isak Dinesen, literàriament parlant– durant tants anys, a Kènia, i on va experimentar tot allò que després reflexaria a “Memòries d’Àfrica” i en alguns contes; i si mirem més a prop nostre, penso també en la casa on va morir Verdaguer, en plena natura a Vallvidrera, la qual té una galeria que ja parla per si sola sobre els moments que hi devia viure; o la casa on trenquen les onades del Mediterrani, a Sitges, un Cau Ferrat on Santiago Rusiñol organitzava tertúlies i festes i tota mena d’experiències modernistes envoltant-se de l’art i la cultura del seu moment. Cases arreu del món, on hi trobem petites pàtries que ens ajuden a conèixer millor les persones que hi van viure. De la mateixa manera que quan deixem entrar algú a casa nostra, i mentre passeja la mirada curiosa per les nostres coses –els llibres que hi tenim, les fotografies que hi hem penjat, els recons que hi hem format–, despullem part de la nostra ànima al visitant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada