Una de les coses que més m’agraden de Roma és que té la mida
d’una ciutat que pots recórrer caminant.
Veure com s’enfila
el sol, un matí qualsevol, en el fòrum romà; passejar pels carrers empedrats,
evitant les grans vies on els cotxes i les motos poden donar-te un bon ensurt
–no hi ha res més trepidant que la conducció dels romans!–; asseure’s a migdia
en qualsevol terrassa de qualsevol plaça –n’hi ha tantes!– i degustar una bona
pasta, un vi de la regió, mentre veus passar la gent, mentre escoltes la
musicalitat de l’idioma –perquè no només el parlen, sinó que el canten a cada
frase–; endinsar-te a mitja tarda en un palazzo burgès reconvertit en
galeria d’art o museu, com la magnífica Galleria Doria Pamphilj –a la mateixa
via del Corso–.
Museus a l’interior
de grans villes o autèntics museus a l’aire lliure, un espectacle que ens remet a la
nostra història i als propis orígens i que, tot passejant-nos-hi, ens fa adonar
que l’home les ha passat de tots colors.
L’entramat de carrerons i petites places, amaguen sovint
autèntiques joies arquitectòniques: fa molts anys vaig estudiar les esglésies
barroques de Roma, –que constitueixen un motiu en si mateix per a una escapada
a la ciutat–; a classe, les vam llistar, les vam estudiar una a una, en vam
analitzar la seva estructura, en molts casos revolucionària en la seva època i finalment
les vam visitar. No hi ha res com refugiar-se en l’interior d’algun d’aquests
temples per comprendre el bon ofici d’arquitectes, escultors i pintors del
millor barroc. I en l’indret menys pensat –de tant amagat com es troba–, dins
aquella penombra fresca i silenciosa, ens pot sorprendre la presència d’un botó
–de vegades cal posar-hi una moneda–. L’hem d’activar immediatament, perquè
aleshores es farà la llum!, i descobrirem que teníem al davant nostre un
autèntic Caravaggio o un “Extasi de Santa Teresa” del mateix Bernini.
Però Roma no només ens parla de temps molt antics, sinó
també d’un segle XX que la va convertir en un dels principals platós
cinematogràfics d’Europa. Escenes mítiques com la d’un Gregory Peck i una
Audrey Hepburn conduint una vespa a la manera italiana a “Vacances a Roma”, o l’exuberant
Anita Ekberg banyant-se de nit a la
Fontana di Trevi amb Marcello Mastroiani a “La Dolce Vita”, han estat part
important de la història del setè art. També la Roma reconstruïda en els famosos
estudis de Cinecittà per gravar escenes memorables de Ben Hur, Cleopatra o Quo
Vadis. Infinitat de pel·lícules clàssiques del cinema, que només van ser el
principi d’una Roma convertida en plató, perquè en l’actualitat la llista creix
any rere any, acollint-hi directors de tot el món, gèneres de tota mena, actors
i actrius de totes les espècies.
Ciutat de les arts, ciutat del cinema, reminiscència del
vell imperi, epicentre de la dolce vita... un assortiment de gustos tan
variat com els gelati que omplen de color cada racó i cada plaça de la vecchia
Roma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada