La Lucrècia viu en un
món imaginari, o això és el que sembla.
La Lucrècia és una
vídua que només veu que virtuts en els seus tres fills, o això és el que
sembla.
A aquesta mare devota
que viu d’esquenes al món veritable, que es posa una vena davant les misèries
que habiten als carrers de la postguerra barcelonina, que només parla amb els
seus ocellets dins una gàbia bonica, que fa passar els dies un rere l’altre
esperant, simplement, la propera setmana per a la seva tarda de te, amb els
fills, amb el seu bon amic el doctor, on fa veure que el temps no ha passat,
que els fills no han crescut, que els pot acaronar i amanyagar com quan eren
petits i corrien al voltant de les seves faldilles... tots i totes li amaguen
les vergonyes perquè pensen que ella no ho podria pas suportar. És una nina,
diuen. Però potser només ho sembla.
Josep Maria de
Sagarra va escriure aquesta obra de teatre que porta per títol “Ocells i llops”
que només va ser posada en escena en una ocasió. Eren els darrers anys quaranta,
amb gairebé una dècada damunt les espatlles de misèria, fam, repressió i
extremismes propis d’una guerra que va desembocar en una dictadura ressentida. Una
obra que en aquella època van trobar perillosa perquè parlava d’un món d’aparences
rere el qual s’amagaven les vergonyes humanes, i van decidir no exposar-les.
“Hem
de procurar que en la nostra gàbia de nines no es trenqui res”, li demana
insistent, obstinada, la Lucrècia a la seva fidel minyona. Aquesta és la seva
opció i amb ella va donant corda a la nina que canta, que riu, que parla amb
els ocellets i esdevé feliç. O només ho sembla.
Ja fa un mesos que
vaig veure la Carme Conesa en un número musical dins aquella obra polifacètica
que va ser “Taxi al TCN”: amb una escenografia pròpia i, curiosament, dirigida
per Lurdes Barba –la mateixa que dirigeix l’obra d’”Ocells i llops”–, la Conesa
va donar el to dramàtic amb una cançó anomenada “Flor de vici”, representant el
paper d’una cupletista en el seu pitjor moment. Aquell dia la Conesa em va fer
aguantar la respiració, em va arribar a l’ànima de tal manera que encara avui
sento la veu i veig aquell rostre desencaixat.
El mateix rostre que interpreta la
nina dins la seva gàbia daurada, bonica, preciosa, aparentment intocable. Una
mare de porcellana fina que estima els seus fills amb passió, amb devoció,
sense jutjar-los ni veure cap dels seus defectes. O això és el que sembla.
Al seu costat, un vell amic que l’estima:
un doctor encarnat pel gran Francesc Luccetthi, actor amb majúscules, que du l’ofici
a les venes com tots els membres de la seva fabulosa família.
Quantes nines van
haver-hi en aquells anys de postguerra? Quantes nines hi ha hagut al llarg del
temps? Una opció de vida que van triar i han triat algunes dones i també alguns
homes, segurament, per pura supervivència, pensant que així, dins el seu món d’aparences,
res es podria trencar. La qüestió és saber si la gàbia es pot mantenir tancada
eternament. Josep Maria de Sagarra ens dóna amb aquesta obra que es pot veure
al Teatre Nacional i que recomano efusivament, la seva pròpia visió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada