No hi ha ciutat cosmopolita
en tot el globus terrestre que no compti amb un barri xinès.
El Chinatown de San
Francisco, de Nova York, de Londres, de París, d’Amsterdam, de Buenos Aires, de
Vancouver, de Toronto, de Melbourne, de Bangkok o de Singapur. La llista
seguiria indefinidament, passant també per Barcelona, on ja hi ha més de 16.000
xinesos que hi viuen i hi treballen.
Petites Xines sovint enmig
d’un cosmos completament occidental on, difícilment, comprendran del tot la
seva història i les seves tradicions. Si agafem com a exemple l’emblemàtic barri
xinès de San Francisco –on es concentra la comunitat xinesa més gran fora de l’Àsia–,
apreciarem signes d’un petit univers que es reprodueix en altres ciutats: un gran arc o porta d’entrada a l’Orient que ens introdueix dins un
entramat de carrers plens de comerços, restaurants i vivendes que segueixen l’estètica
del lloc d’origen dels seus habitants. No sé si tot plegat s’assembla gaire a
la Xina primigènia, si els petits i grans objectes plens de colors que els
turistes compren amb avidesa recorden molt al més tradicional art xinès, però la
Xina és present en totes aquelles persones que hi viuen i hi treballen, que no
obliden d’on venen malgrat que siguin a l’altra punta del planeta. Potser els
mercats, amb el seu peix, la seva carn, un seguit de verdures i fruites de
vegades desconegudes per a nosaltres, ens donen les pistes més ajustades a la
seva realitat.
Uns xinesos que, a
ulls dels que no van sortir mai del país d’origen, o de les velles generacions
que van haver d’emigrar, són ja molt poc xinesos, de tan occidentalitzats com s’han
tornat. Aquesta és la sensació que es desprèn d’una novel·la que vaig llegir fa
molts anys i que parlava d’això, del xoc cultural entre unes mares i unes
filles de la comunitat xinesa de San Francisco: les primeres, nascudes a Xina i
emigrades per raons de necessitat; les segones, filles del món occidental per
naixement –del qual reclamen ser-ne membre de ple dret– i filles del món
oriental per herència –que coneixen només a través del relat de les seves
mares, de quatre fotografies antigues i unes tradicions que, tot sovint, troben
antigues i fora de lloc.
“El club de la Bona Estrella”, és com es titulava aquell llibre, i estava escrit per una autora que havia
viscut en pròpia pell l’experiència de formar part d’aquests dos universos en un de sol. Un
llibre del qual se’n va fer una pel·lícula que no recordo si era bona o
dolenta, però sí que em va agradar el llibre, pel fet de ser un testimoni sense més pretensió
que la d'explicar aquest xoc cultural de trens.
Mares i filles que sovint no es
comunicaven bé, que no es comprenien les unes a les altres malgrat la profunda
estimació. Mares que volien preservar la tradició i la moral d’allà, amb la mà
ferma d’aquell qui s’aferra al seu passat, perquè sense ell no sap qui és.
Filles que lluitaven per evolucionar, progressar, superar allò que els semblava
antic i d’un altre temps, com si acceptar-ho, heretar-ho, signifiqués la renúncia
a tot allò que volien ser.
Un viatge d’Orient a
Occident per buscar un món millor, amb més recursos i més possibilitats. Un
viatge que van fer uns homes i unes dones amb una maleta petita i un cap ple de
records. Possiblement el mateix viatge, però a la inversa, que faran molts dels
nostres fills occidentals. Això sí, amb l’avantatge de viure en un món més
proper, més comunicat, més mestís i més ampli de mires, voldria pensar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada