Allà on molts hi veuen tan sols una fotografia en blanc i
negre hi ha, en realitat, una extensa gama de grisos que han estat mesurats i
enregistrats gràcies al grau d’incidència de la llum sobre els objectes i el
paisatge. Aquestes mil capes que ens ofereix el gris ens demostren que, fins i
tot si extraiem els colors de la vida per anar cap al més pur, mai ens toparem
amb el blanc i el negre absolut. De fet, a la natura no existeix.
Ansel Adams va ser un fotògraf nord-americà profundament
enamorat de la natura. Va néixer als primers anys del segle XX i ja només amb
quatre anys li va tocar viure el gran terratrèmol de San Francisco. Encara era
jovenet quan el seu país va entrar a la Primera Guerra Mundial i no ho era tant
quan es va donar la Segona. Va viure, doncs, unes dècades que van trasbalsar el
món i la humanitat sencera però ell va tenir sempre l’ull posat, sobretot, en
els seus paisatges. És per això que no es va estalviar dures crítiques d’alguns
dels seus coetanis, els quals entenien la fotografia com una eina per al
compromís polític i social. El fotògraf francès Henri Cartier-Bresson va dir d’ell,
per exemple, que “el món es cau a trossos i tot el que Adams fotografia són
pedres i arbres”. Un judici molt dur, que potser no calia.
En els temps que corren, en què el món també es troba
capgirat, hi ha fotògrafs, artistes plàstics, cineastes que utilitzen el seu
art com a eina de denúncia, i d’altres que no. N’hi ha que s’estimen més
utilitzar l’ofici com una finestra per allunyar-se, precisament, de totes les
misèries humanes.
Sigui com
sigui, els paisatges d’Ansel Adams sempre m’han arribat com una valuosa font
inspiradora de pau, de calma –que tanta falta ens fa!–, de benestar pel simple
fet de l’observació de la natura. Hi vaig arribar a través d’un altre fotògraf,
en Garth Meyer: un bon amic d’aquells amb qui convius intensament durant una
època professional de la teva vida i després ja no veus mai més. Curiós. En
Garth, era aleshores un fotògraf de moda i treballava per a les millors
revistes del món en aquest sector. Era d’aquells creadors que a Londres
anomenen “up & coming”, és a dir, una jove promesa de la fotografia de
moda, en aquest cas. Però ell s’estimava altres coses: solia parlar-me en veu
baixeta, entre sessió i sessió fotogràfica, del seu “personal work”, que
consistia en unes magnífiques i poètiques fotografies en blanc i negre i mil
capes de gris, les quals m’ensenyava amb comptagotes, com qui mostra un nadó
amagat sota el braç amb recel. Aquelles imatges parlaven de la seva Àfrica, de
Zimbabwe –on va néixer–, del desert de Namibia... Parlaven del seu lloc o llocs
en el món, d’allà on hi tenia dipositat el cor. Recordo el desert ple de llums
i ombres; recordo un arbre que hi creixia tot sol, despullat, més com un
miratge que com una realitat; recordo uns personatges de pell tan fosca com
clara i enlluernadora és la llum de l’Àfrica.
Cada persona té un o varis
paisatges per estimar; uns, els fotografien; d’altres, tan sols els contemplen;
i n’hi ha que simplement hi viatgen amb la imaginació. Un o més paisatges per a
cadascú de nosaltres que ens doni forces, temprança i que, fins i tot si ens el
mostren en blanc i negre, hi sapiguem veure les mil capes del gris.
AVUI M´IDENTIFICO MOLT ESTRETAMENT AMB LA TEVA REFLEXIÓ.
ResponEliminaSOC AUTOR,COM SAPS DE 7 NOVEL.LES GRÀFIQUES PUBLICADES. TOTES LES VINYETES EN BLANC, NEGRE I.... UNA GAMMA MOLT MOLT AMPLE DE TONS GRISOS! TOUCHÉ !!