És indubtable que un dels països que ha sabut
difondre i exportar més sàviament tot el que configura el seu univers estètic,
cultural, social i moral és el Regne Unit.
Llibres, pel·lícules, obres teatrals, cançons,
peces de roba, normes d’educació, mobles, vaixelles, tapissos, pentinats, obres
pictòriques i escultòriques, edificis sencers, cotxes, pastissos, melmelades i
infusions i un llarg etcètera que ens portaria a no poder donar fi a aquest
escrit si haguéssim de citar tot allò que ens ha entrat per la retina i ens ha
captivat, des de sempre, del més pur estil britànic.
Des del teatre isabelí de Shakespeare fins als
relats i novel·les amb clara denúncia social de Charles Dickens; passant per la
minuciosa descripció de la vida quotidiana que fa Jane Austen; o la novel·la
victoriana practicada per les germanes Brontë; l’enginy i l’agudesa extrema d’Oscar
Wilde; Virginia Woolf i la novel·la moderna. Me’n deixo molts, a més a més dels
grans poetes, però tots ells tenen en comú el fet d’haver-nos obsequiat amb
bocinets de la seva Anglaterra, de la seva època, dels seus costums, del seu
pensar i del seu veure la vida d’una manera determinada.
Moltes de les grans novel·les que configuren
el millor de la literatura anglesa han estat portades al cinema i, fins i tot
algunes, han estat adaptades una i altra vegada per diversos directors –alguns intents
més reeixits que altres-. D’aquesta manera, tot allò que havíem llegit i
després imaginat en les nostres ments, -els camps anglesos, els interiors de les
cases, la pal·lidesa dels rostres, les maneres de parlar- es va anar
complementant amb l’acurada recreació que el setè art ens ha ofert. I no només
parlo d’obres tant universals com “Oliver Twist”, “Orgull i Prejudici”, “Cims
borrascosos” o “El Retrat de Dorian Gray”, sinó també d’altres grans històries
i personatges que s’han anat fent un lloc a dins nostre de tal manera que avui
ja no sabríem concebre l’estil britànic sense al·ludir a aquests exemples. Em
refereixo a sèries com “Upstairs, Downstairs”, que ens va mostrar els dos
universos que convivien en una casa de bona família londinenca, o “Retorn a
Brideshead” que, de fet, és una adaptació d’una obra d’Evelyn Waugh. El cinema
també ens ha brindat pel·lícules exquisides com “Una habitació amb vistes”, “Howards
End”, “El que queda del dia”, “Gosfork Park”, "El discurs del rei" i, recentment, una nova sèrie excel·lentment recreada: “Downton
Abbey”.
Som a les portes del Nadal i, com sempre em succeeix, se m’encomana tot allò que ensumi a Anglaterra. Potser ho fa el fet que m’agrada viatjar a aquest país al desembre i assistir a l’espectacle dels carrers il·luminats i les cases exquisidament decorades per a l’ocasió. Aquest any no podrà ser, però no hi ha res que m’impedeixi trepitjar amb la imaginació els camps mullats de Jane Eyre, sentir la remor d’una conversa on hi ha Dorian Gray, ensopegar pel carrer amb un personatge semblant a Mr. Scrooge o veure el propi Hudson obrir la porta de casa els Bellamy. Pure british style.
M'has fet venir ganes d'anar-hi!!! Pero en el meu cas tampoc pot ser....
ResponEliminaNo et preocupis, Lluisa, amb la imaginació arribem molt lluny!!
ResponElimina