Dimecres passat vaig assistir a l’acte d’obertura de l’Any
Espriu que es feia al Palau de la Música. No cal dir que, només pel fet d’haver
escollit un marc com aquest per a donar el tret de sortida, l’any ja promet. El
Palau de la Música és un autèntic plaer per a tots els sentits! Escoltar a
Espriu en veu de Sílvia Pérez-Cruz, acompanyada a la guitarra pel gran Toti
Soler, i alhora observar amb detall els vitralls, frisos, escultures i mosaics
que configuren l’obra d’art que va resultar de les ments i les mans dels
nostres rebesavis, –homes i dones de gust exquisit, no cal dir-ho–, és absolutament
emocionant. I els nostres actors, com en Boixaderas, l’Arquillué, en Pou i
molts més destil·lant talent i bona dicció per als versos del nostre gran
poeta. Un poeta del qual la gran notícia és que es faran noves edicions de la
seva obra, i que tot un seguit d’actes durant aquest any ens el faran conèixer
més i millor.
A mi m’agrada sempre pensar en l’home que hi ha al darrere
d’un talent com el seu. És d’aquesta manera que em sento que m’hi apropo més,
que l’escolto o el llegeixo d’una manera més íntima.
Expliquen
que Salvador Espriu va tenir una infància molt feliç en aquell Arenys de Mar
dels anys 10 i 20. Diuen que era un personatge d’una gran timidesa i
introversió, alhora que li agradava profundament la conversa. Tenia un fi
sentit de la ironia, que utilitzava sovint amb lucidesa. Als nou anys va patir
una malaltia per la qual va haver de fer llit durant tres anys, de manera
intermitent, i jo m’ imagino un nen d’aquesta edat i el càstig que deu suposar
un fet com aquest. El nen Salvador devia llegir molt, durant aquells tres anys,
i potser el “belluguet” que deien que era, va donar pas a un Salvador més
reflexiu, amb una vida interior més rica que la resta dels seus companys. Sobre
el plaer de llegir, anys més tard, ell mateix ho justificava amb aquella ironia
que li era característica: “Jo era molt xerraire però no em deixaven parlar;
i vaig llegir molt, perquè com que no podia parlar, bé havia de fer alguna
cosa...”.
Quan va arribar a la universitat, sembla que era dels
estudiants més llegits, és clar, i allà hi va trobar un ambient molt
estimulant. Eren els anys de la República, els anys del tot és possible, del
construir un món millor basat en les persones i el en seu poder de realització.
Anys feliços en què l’Espriu llegia contes als seus companys en la intimitat
d’una aula petita.
L’esclat de
la guerra va esguerrar moltes coses, si no la pròpia vida, de molts d’aquells
joves esperançats en un futur que no va acabar d’arribar. Durant els anys
foscos del franquisme, l’Espriu va alçar la seva pròpia arma, la poesia, per a
rebel·lar-se per dintre i per fora de tot allò que no comprenia, que no
acceptava, que no tolerava. Arma i refugi, la seva poesia, totes dues coses
alhora.
I quan a l’autor reconegut se li va preguntar si es
considerava un poeta, el Salvador de sempre, aquell home que intueixo més aviat
tímid, més aviat solitari malgrat el gust per la conversa i el reconeixement
del públic, va respondre:
“Poeta, em fa una mica de
vergonya que me’n diguin, perquè no sé si ho sóc. Que he escrit ratlles curtes
és evident; ara, que aquestes ratlles curtes portin ni un bri de poesia... això
ho dirà el futur, suposant que n’hi hagi”.
2013, un any per celebrar el naixement de l’autor de “La
pell de brau”, d’ “El caminant i el mur”, de “Cementiri de Sinera” i tants
altres reculls de poemes, a més a més de novel·les, narracions, obres
dramàtiques... Un tot que diuen que cal llegir del principi al final, per ordre
cronològic, per entendre’l en tot el seu abast, però que jo he llegit i
llegeixo –perquè m’agrada més així–, de manera aleatòria, anàrquica,
capriciosa. I tot i així, cada lectura t’arriba, et colpeix i, en molts casos,
et sorprèn de tanta actualitat com conté.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada