Des de temps
immemorials l’home ha tingut el gran afany de fer-se retratar per a la
posteritat. A principis del segle XX, famílies senceres anaven a cal fotògraf
per deixar testimoni, en aquesta vida, de la seva existència. La burgesia s’hi
va aficionar de debò: es vestien per a l’ocasió, es pentinaven, es maquillaven,
estiraven el cos i la barbeta fins a aconseguir aquella posició pretesament
digna, natural, elegant. Les senyores amb els seus barrets, de vegades amb el
vestit de núvia, els senyors clavant el bastó a terra, amb fermesa, perquè la
imatge arribés a captar, a més a més, el seu caràcter. Bigotis, barbes, plomes,
cues de gassa, cintures cenyides, nens muntats dalt d’un cavall de mentida amb
la gorra o l’atribut corresponents a la ideologia del pare.
Però no només anaven
a cal fotògraf sinó que, en determinades famílies, el senyor fotògraf acudia a
la casa: és aleshores quan es realitzaven aquelles escenes que miraven d’immortalitzar
la vida quotidiana d’una família “normal”, de la burgesia o de l’aristocràcia,
en el seu entorn més proper, més domèstic, més personal. Fotografies que
pretenien ser més intimistes, que volien explicar en què consistia la seva vida
i com eren ells en realitat.
Tot plegat havia
començat al segle XVI, quan la càmera obscura va esdevenir el precedent de la
fotografia. Al segle següent, l’habitació fosca va deixar pas a l’instrument,
primer de fusta, portàtil, mentre els químics investigaven més sobre les
propietats de les sals de plata i descobrien els efectes de la llum sobre
aquestes. L’evolució tècnica i els progressos químics van anar fent el seu camí
fins arribar al veritable moment en què la fotografia es popularitza per als
mortals: el segle XIX.
És
amb la revolució industrial que sorgeix aquesta nova classe, la burgesa,
caracteritzada per la seva practicitat, el seu afany de progrés i de innovació.
Al segle XIX triomfa el daguerrotip, un invent que proporciona a l’home
una manera de fer-se retratar molt més barata que la pintura a l’oli. L’ús de la
càmera fotogràfica es popularitza a finals d’aquest segle, un instrument que fa
de les imatges en blanc i negre les autèntiques reines del mercat.
El segle XX portarà el color –que es
comença a generalitzar als anys trenta però sobretot a la dècada següent–i, més
endavant, el gran invent de la fotografia instantània: Polaroid aconsegueix
crear la primera càmera que revela i positiva una imatge obtinguda tan sols
seixanta segons abans!
Retrats, paisatges,
experiments científics captats per a la posteritat gràcies al nou invent de la
fotografia. Un munt d’oficis i vocacions l’han convertida en la seva còmplice
al llarg de la història. Artistes, reporters, dissenyadors, aventurers de tota
mena. El fotoperiodisme ha permès donar cara a les guerres, revolucions, ens ha
acostat als conflictes i a les misèries més llunyanes que mai hauríem conegut
de debò sense una imatge que ens les despullés. Imatges que ajuden a
sensibilitzar les persones, a entendre el dolor, la por dels altres, la
incertesa, però també l’alegria, les altres cultures, la diferència latent en
el planeta terra.
De la fotografia en
color i de la instantània, a la fotografia digital, avui possible a través del
nostre telèfon mòbil. Del nostre mini o maxi aparell a les xarxes.
On està el límit, actualment, en la fotografia? Primer, la feia el fotògraf; després,
el pare de família; avui no hi ha membre d’una família que no tingui la seva
pròpia càmera –a no ser que tingui menys de cinc anys, gairebé–. Ho fotografiem
tot, ho editem al mateix aparell a través de programes o aplicacions, ho
compartim tot seguit a través de les xarxes i aleshores esperem aquells “m’agrada”
que tothom es dedica a comptar.
Vas pel carrer i veus la gent
fotografiar-ho tot: caminant, comprant, menjant, bevent, ballant... captant la
imatge d’un plat, una copa, un cartell, un aparador, qualsevol objecte,
qualsevol escena, és susceptible de ser immortalitzat. Estem generant uns
arxius d’imatges que van més enllà de tots els límits imaginats. Moments, somriures,
experiències de tota mena. I jo em pregunto si, al final, les experiències ens
agradarà més fotografiar-les que viure-les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada