Sembla mentida que no
sigui fins a l’edat contemporània que l’esclavitud hagi estat declarada un crim
contra la humanitat. Que no hagi estat fins al segle XIX –excepte lluites
personals i infructuoses d’algun “il·luminat” que ja ho va discutir al segle
XVIII– que certs grups de persones es comencessin a plantejar que potser no,
que no devia ser del tot correcte això de que un home tingués plens poders
sobre un altre; que una persona pogués tenir en “propietat” a una altra, com si
d’un bé material es tractés. Una joguina, una màquina de treballar, un producte
amb el qual comerciar, al qual explotar...
Arriba la recta final
cap als Oscars, un bombonet atractiu per a cinèfils, estiguis o no estiguis d’acord
amb el criteri de les seves nominacions. La catifa vermella agrada i les
pel·lícules nominades desperten curiositat. És per això que el passat divendres
em vaig decidir per “12 anys d’esclavitud”
a l’hora de triar pel·lícula per anar al cinema. No és un tema nou, el
seu format és força clàssic i recorda altres pel·lícules sobre les plantacions
del sud dels Estats Units on molts esclaus negres van ser explotats i matats a
base de treball i tortures. El tema de l’esclavitud als Estats Units d’Amèrica
ha estat tractat intensament en llibres d’història, en memòries escrites pels
propis testimonis, en novel·les tan clàssiques com “La cabana de l’oncle Tom”
de Harriet Beecher Stowe o “Arrels” d’Alex Haley. D’aquesta darrera, se’n va
fer una adaptació en format de sèrie de televisió que molts de nosaltres recordem.
Un tema del quals se n’han fet pel·lícules, com l’”Esclava lliure” de Raoul
Walsh –amb Clark Gable, Ivonne de Carlo i Sidney Poitier– , o exemples més
recents com “Amistat” o “Lincoln”, totes dues d’un Steven Spielberg amb
voluntat d’exposar diferents capítols de la història d’aquesta dissortada
Amèrica.
No sé si “12 anys d’esclavitud”
és la pel·lícula que ha de guanyar totes les estatuetes daurades que la
festegen, però sí afirmo que, a la manera clàssica, ens aporta un testimoni més
del que molts van patir als Estats Units abans que la Guerra de Secessió acabés
amb l’infern que es vivia a les plantacions del sud. Un testimoni basat en
Solomon Northup, un home nascut lliure que va ser segrestat i venut com a
esclau. Un home refinat, culte, que tocava el violí al Nova York del segle XIX
i que tenia una esposa i fills. Una història de terror, al cap i a la fi, –molt
més que no pas aquelles de monstres i alienígenes que omplen les nostres
pantalles actualment–, feta amb tota la cruesa necessària per tal que l’espectador
es faci una idea del que va ser, i interpretada amb gran sensibilitat per un
actor, Chiwetel Ejiofor, que jo només havia vist en registres molt més
superficials.
L’esclau existia ja
en les civilitzacions més antigues, normalment esdevinguts arran de les guerres
i conquestes: Mesopotàmia, l’antic Egipte, la Grècia clàssica i l’Imperi Romà;
els senyors feudals de l’Edat Mitja els van anomenar serfs, i a l’Edat Moderna
els esclaus es van convertir en una gran font de riquesa per a alguns que en
van fer la seva mercaderia o explotació directa a l’Amèrica colonial.
Des d’aquells anys del segle XIX en
què persones com Solomon Northup van ser segrestades i privades de la seva
llibertat, s’ha fet força feina, però encara n’hi ha molta per fer. Les noves
formes d’esclavatge s’han anat imposant de manera més o menys visible en
diversos territoris del planeta: el treball infantil, l’explotació de mà d’obra
barata, la prostitució, el tràfic de persones... Circumstàncies que encara avui
viu un nombre fastigós de persones. Gent que no té dret a família, a un sostre
digne, a unes condicions mínimes que el recompensin pel seu treball; homes,
dones i nens la dignitat dels quals no té importància, no és rellevant, de la
mateixa manera com no ho són els seus sentiments, els seus desitjos, les seves
inquietuds.
Una pel·lícula que, malgrat tractar
un tema clàssic i aparentment superat, ens ajuda a reflexionar sobre allò que
encara cal afrontar per esdevenir, al cap i a la fi, una espècie més digna d’aquest
món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada