Hi va haver un temps en què em trobava terriblement
accelerada. La vida passava de pressa davant dels meus ulls i ni tan sols
arribava a fixar la mirada en res concret. En aquell període de temps em vaig
convertir en una malabarista que feia anar més pilotes de les que humanament podia.
Volia ser i arribar a tot arreu i, com ens passa a tots els mortals que patim
ceguera temporal, el cos em va començar a llençar advertències a la manera més
clàssica: estrés, migranyes,
hèrnies cervicals, una son que no te l’acabes perquè no
dorms bé, perquè has oblidat aturar-te una mica, només una mica, i descansar de
veritat... Probablement, a més d’un o una li resulti familiar aquesta situació.
Va ser aleshores quan vaig descobrir el taixí
i, de passada, la filosofia oriental. Quan anomenes aquesta paraula, la primera
imatge que acudeix a la ment és la d’aquells vellets xinesos que practiquen una
mena de gimnàstica coreografiada i pausada en els parcs públics d’Orient.
Poques persones occidentals en tenen gaire més informació, i això que la
pràctica del taixí amaga un món molt més enllà d’aquesta visió amable i
estètica dels vellets xinesos.
El taixí és un art marcial d’origen incert practicat al
llarg dels segles per una sèrie de famílies xineses que en guardaven els seus
secrets gelosament. Les claus per a practicar-lo es transmetien de generació en
generació i servien per a l’autodefensa i també per a la relaxació. Un art
marcial que parteix de premisses tan antibel·licistes com “utilitza la ment i
no la força”.
Cada un dels seus moviments es coneix amb
una frase tan suggeridora com “acariciar la cua del pardal” o “apartar la
crinera del cavall” o “abastar l’Univers”. Tots ells són d’aparença senzilla i
s’encadenen els uns als altres configurant formes de gran bellesa que els
mestres xinesos i deixebles occidentals han après. La pràctica del taixí pot
semblar fàcil, poca cosa, però amaga un veritable esforç de concentració,
memorització i aprenentatge que, si aconsegueixes assolir-lo, et porta a un
estat d’equilibri cos i ment a través del qual, us ho asseguro, es pot assolir
la felicitat. Perquè aquesta no és altra cosa que aquells instants en què t’atures,
observes al teu voltant i t’agrada allò que veus.
Hi va haver un temps en què em trobava
terriblement accelerada i vaig trobar una mestra de taixí que em va ajudar a
aturar-me, respirar i observar el món al meu voltant. L’Evelyn Cabiles em va
iniciar en un art desconegut que, segons diuen els mestres xinesos, t’acompanya
durant tota la vida.
Evelyn A. Cabiles |
I de la Xina al Japó, de la mà del poeta Matsuo Bashô, un
dels grans mestres del haikú, una forma
de poesia tradicional japonesa que, a través de poemes curts, es dedica sovint
a la contemplació i l’exaltació del món natural que ens envolta. Fa unes
setmanes que vaig llegir una ressenya d’en Jordi Llavina, publicada al
suplement cultural del Punt Avui, en la qual parlava del poeta i d’un llibre de
viatges seu, recentment publicat en català. En Llavina en transcriu un passatge
on el mestre descriu un instant del viatge realitzat a peu pel nord del Japó: “Ens
vam asseure en una roca per descansar una estona i vaig reparar en un cirerer d’uns
cinc pams d’alçada amb les flors mig obertes. Que ni tan sols aquest cirerer
tardà, mig enterrat a la neu, s’hagués oblidat de la primavera em va omplir d’emoció:
era com sentir el perfum de les flors de prunera en la calda de l’estiu”.
Sembla que
el poeta Matsuo Bashô es va convertir aviat en una celebritat i va esdevenir
mestre de poetes. Però a ell li agradava recórrer el seu país a peu i
contemplar la natura. Era així com trobava la seva font d’inspiració,
contemplant de manera directa tot allò que l’envoltava. Convertia aquestes
vivències en haikús d’exquisida senzillesa, tot seguint el camí dels seus predecessors.
Tanmateix, ell aclaria: “No segueixo el camí dels antics; cerco allò que ells
cercaren”.
I si ens
plantegem què cercaven i cerquen els poetes de totes els temps i cultures, ens
adonem que no és cap secret, ni cap cosa inabastable. És simplement un esclat
de color, de primavera, de vivència, de vida. Només cal aprendre a observar i
no deixar-s’ho perdre a causa de la nostra terrible pressa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada